Riešenia MAOi Inštitútu - Čo robíme?
MAOi je skratka slov myslite a obchodujte inak, teda myslíme inak a robíme veci inak.
...riešenia ušité na mieru ak ste:
Podnikateľ
Začínajúci, pokročilý, či stagnujúci? Chcem vytvoriť podnikanie založené na hodnote, vybudovať vlastnú značku „za babku“.
Zamestnanec
Veľkej spoločnosti, alebo menšej firmy? Chcem si naštartovať kariéru, postupne rozbehnúť vlastný projekt a byť pánom svojho času.
Študent
Strednej, či vysokej školy? Chcem prísť na to, čo ma baví, realizovať sa už počas štúdia a načerpať skúsenosti a zručnosti z praxe.
Nezamestnaný
Doma ako invalid, na materskej, alebo na úrade práce? Chcem si nájsť prácu, ktorá ma baví a pomáha v mojom ďalšom rozvoji.
MAOi je skratka slov myslite a obchodujte inak, teda myslíme inak a robíme veci inak. Poukazujeme na iné uhly pohľadu, spájame zdanlivo nespojiteľné a tým ponúkame netradičné a originálne riešenia. Nebojíme sa ísť proti prúdu, zdieľať naše know how, názory a otvorene hovoriť o tom, ako môžete zarábať inak – na tom, čo vás baví. Digitálne nomádstvo je životný štýl (digitálny lifestyle), ktorý spája cestovanie, zábavu, zážitky a prácu/zamestnanie v jedno.
Náš inštitút sa zaoberá komplexnými riešeniami šitými na mieru podnikateľom, zamestnancom, študentom, ale aj nezamestnaným a sociálne slabším. Pýtate sa ako? Pomocou digitálneho nomádstva a metódy #RBMČMB, ktoré predstavujú stavebný materiál v našich službách a projektoch. S nami nič nie je nemožné, aj keď prvý pohľad ukazuje opak. Je to však výzva a my takéto výzvy milujeme...
Služby MAOi Inštitútu
Digitálne Nomádstvo
Digitálne nomádstvo je životný štýl (digitálny lifestyle), ktorý spája cestovanie, zábavu, zážitky a prácu/zamestnanie v jedno. Pomôžeme vám skĺbiť prácu, cestovanie a zábavu v jedno. Začnite s metódou #RBMČMB.
Time management
Máte toho veľa? Nestíhate? To sú len výhovorky, každý z nás má toho veľa. Ako potom stíhať robiť to, čo vás baví? Pomôžeme vám byť efektívnym a produktívnym, čím nájdete rovnováhu medzi osobným a pracovným životom.
Podnikanie
Dnes je podnikateľom každý, no takmer nikto si to neuvedomuje. Digitálna revolúcia otvorila doposiaľ nevídané možnosti v podnikaní. Ukážeme vám, ako vytvoriť podnikanie založené na hodnote a vybudovať tak značku.
Kariérne poradenstvo
Po akej práci, alebo zamestnaní túžite? Formy zamestania sú teraz flexibilnejšie a kritéria na zamestnanca odlišnejšie. Žijeme v digitálnej dobe, môžete získať kariéru, ktorá bude ušitá na vašu mieru a potreby. Neobmedzujte sa!
Koučing a mentoring
V niečom ste určite skutočne dobrí, či si to už uvedomujete, alebo nie. Avšak nie každý vie, ako rozvinúť potenciál svojho talentu naplno a následne ho uplatniť v praxi. Preto je dôležité mať pri sebe kouča a mentora.
Študentské poradenstvo
Efektívne učenie je dôležité, ak chcete mať voľný čas a robiť čo vás baví, zabávať sa, cestovať, alebo rozbehnúť kariéru už počas školy. Ukážeme vám, ako sa učiť efektívne, ako napísať školské práce rýchlo a zábavne.
Vzdelávanie
Ponúkame nekonvenčné vzdelanie, ktoré je potrebné pre život a podnikanie. Takéto vzdelanie v škole nenájdete, pretože pracujeme s metódou learning by doing, teda učením sa v praxi.
Služby podľa potreby
Nenašli ste to, s čím vám vieme pomôcť? Zaoberáme sa komplexnými riešeniami na mieru podnikateľom, zamestnancom, študentom, ale aj nezamestnaným a sociálne slabším, preto stačí napísať čo potrebujete.
... TOP 7 realizovaných projektov
Príroda pre deti
Zámerom projektu „Príroda pre deti“ bolo dostať deti a ich rodičov do prírody. Čím sme zároveň chceli poukázať na možnosti trávenia času v rámci Banskej Bystrice a organizovania akcií nie len na námestí, ale aj v parkoch – kde je človek spojený s prírodou.
Najväčší prínos pre účastníkov bol v tom, že deti boli pol dňa v prírode,kde vyskúšali rôzne športové aktivity – petang, bowling, frizbi, slackline, futbal a na záver si oddýchli pri divadle.
Hlavným cieľom projektu bolo pre deti zvýšiť čas strávený v prírode a tiež aj osvojenie si vzťahu k prírode v podobe bohatého programu. Deti materských škôl v Banskej Bystrici zažijú výlet do prírody spojený s divadlom a rôznymi hrami – teda bude pripravený program pre deti a aj rodičov.
Tento projekt reagoval na problém nedostatku trávenia času v prírode, ďalej na málo zelene v okolí MŠ. Riešením bolo pripravenie bohatého programu v prírode, ktoré malo okrem iného poukázať aj na dôležitosť spojenia človeka s prírodou – ukázať iné formy trávenia voľného času pre rodičov, ako aj ich deti.
Dopad projektu si môžete pozrieť na videu a fotografiách, myslíme, že nie je nutné nič viac komentovať. Posúďte sami.
- projekt riešil potrebu nedostatku trávenia času v prírode
- hlavný cieľ projektu, ako aj čiastkové boli splnené nad mieru
- dopad projektu, ktorý je ukázaný vo videu hovorí za všetko
- ukázali sme iné formy trávenia voľného času pre rodičov, ako aj ich deti
Diplomová práca a zážitkový program
Ako napísať diplomovú prácu a nezblázniť sa pri tom (teda bárz akú prácu)? Prečo by sa nemohlo stať písanie a tvorenie bakalárskej, či diplomovej práce zábavou a nie len obyčajným kopírovaním, parafrázovaním textov z google, či kníh? Mohlo! Obráť sa na profesionálov z MAOi Inštitútu a oni ti pomôžu so všetkým – od kvalitnej výzvy, systému odmeňovania cez plán práce a písania až po bohémsku oslavu a záverečnú party.
Nejde nám o dehonestovanie písania prác, práve naopak,… ukazujeme ako urobiť z nepríjemnej činnosti príjemnú a zábavnú. Všetko je to o zmene uhla podľadu na zaužívané nudné a nechutne pracné spôsoby ako písať vysokoškolské práce.
Cieľom tohto projektu bolo pomôcť študentovi s jeho diplomovou prácou. Chcel mať z toho zážitok a zároveň kvalitne odvedenú prácu, ktorá nebude vychádzať z obyčajného kopírovania, či parafrázovania. Nejde nám o dehonestovanie písania prác, práve naopak,… ukazujeme ako urobiť z nepríjemnej činnosti príjemnú a zábavnú.
Riešením bola príprava zážitkového programu počas písania diplomovej práce, kde bola stanovená výzva, systému odmeňovania, plán práce a písania a nakoniec záverečná oslava vo veľkom štýle – v Aténach.
Myslíme, že samotný video trailer hovorí za všetko, no napriek tomu opäť vypichneme to najdôležitejšie – v MAOi Inštitúte ako urobiť z nepríjemnej činnosti príjemnú a zábavnú – čo v tomto prípade bolo písanie diplomovej práce.
- v projekte išlo o to, ako napísať diplomovú prácu a nezblázniť sa pri tom
- cieľom tohto projektu bolo pomôcť študentovi s jeho diplomovou prácou
- riešením bola príprava zážitkového programu počas písania diplomovej práce
- dopad projektu bol jasný – môžete sami posúdiť ak si pozriete video trailer
Ako začať zarábať na tom, čo ťa baví?
Zámerom projektu bolo zorganizovanie workshopu s názvom „Ako začať zarábať na tom, čo ťa baví?“, ktorý mal podnietiť podnikavosť mladých ľudí, teda zámerom bolo ukázať nie len mladým ľuďom ako premeniť nápad na projekt, či podnikanie.
Cieľovou skupinou bol mladý človek, ktorý nevie ako sa naštartovať a začať robiť to, čo ho baví. Zároveň bol projekt určený pre mladého začínajúceho podnikateľa, ktorý neviem ako a kde začať v oblasti podnikania, prípadne má nápad (ideu), ale nevie ako ho premeniť na podnikanie.
Hlavným cieľom projektu bolo ukázať riešenie pre začínajúcich mladých podnikateľov, v podobe 7 krokového plánu, ktorý ukazuje ako premeniť nápad na reálne podnikanie a naštartovať tak vlastnú online firmu za „babku“. Zároveň je cieľom ukázať mladému človeku smer, cestu ako sa naštartovať a robiť to, čo ho skutočne baví.
Vedľajším cieľom projektu bolo podporiť mladých v tvorivej činnosti a ak majú nápad, je priestor k živému mentoringu & consultingu konkrétneho nápadu a stratégie ďalšieho postupu, aby sme spoločne postavili zaujímavý projekt.
V mladých ľuďoch je hrozne veľký potenciál, avšak je malé percento mladých, ktorí vedia, čo chcú vo svojom živote robiť, alebo čo ich skutočne baví. Výsledkom je to, že trávia veľa času pri činnostiach, ktoré zabíjajú ich potenciál, kreativitu a produktivitu.
Avšak aj tu sa nájdu mladí, ktorí na sebe pracujú, majú potrebu niečo tvoriť a čoraz častejšie podnikať. Majú nápady, biznis idey častokrát aj aké také biznis modely.
Tu je háčik, pretože mladý začínajúci podnikateľ nemá presný návod, ktorý mu ukazuje krok za krokom ako a podľa čoho naštartovať vlastné podnikanie napríklad na tom, čo ho baví. Je na to sám a nemá osobného obchodného partnera, kouča a mentora, o ktorého by sa mohol oprieť. Často nemá ani pár 100€ na štart. Čo s tým?
Dopad projektu presiahol samotné očakávania. Vyjadrenia a spätnú väzbu od účastníkov si môžete pozrieť nižšie. Čo by sme však chceli podotknúť, workshopom to nekončilo, naopak začalo. Vytvorili sme vlastnú vzdelávaciu akadémiu (online inkubátor) pre ľudí, čo majú nápad a nevedia ako s ním pracovať ďalej, teda ako na ňom začať zarábať. V tejto akadémii ste mohli nájsť kompletné riešenia pre nápady, či projekty – nástroje, podporu, vlastného konzultanta, špeciálny email mentoringový program, sériu vzdelávacích videí (video lekcií) vrátane potrebných študijných materiálov a mnoho iného.
- projekt ukázal ako sa naštartovať a začať robiť to, čo vás baví
- hlavný cieľ, ako aj vedľajší bol splnený na 120%
- workshop ponúkal riešenie v podobe 7 krokového plánu, ktorý ukazuje ako premeniť nápad na reálne podnikanie
- workshopom to nekončilo, vytvorili sme vlastnú vzdelávaciu akadémiu (online inkubátor pre nápady/projekty)
Musím povedať, že workshop dopadal nad moje očakávania. Nakoplo ma to vpred a ukázalo mi ten správny smer, ktorým sa mám uberať. Som veľmi rada, že som sa mohla tohto skvelého projektu zúčastniť. Najzaujímavejšie bolo to rozčlenenie do skupiniek a tvorba biznisplánu. Pri ňom sa človek skutočne zamyslí a začne uvažovať reálnejšie. Biznisplán je super vec a ja som o nej doteraz nevedela 🙂 myslím, že to veľmi pomôže pri podnikaní.
Myslím, že by sa ho mali zúčastniť všetci tí, ktorí chcú premeniť svoj podnikateľský sen na skutočnosť. Tí, ktorí chcú začať zarábať na tom, čo ich baví. Aby sa záľuba stala ich prácou, ktorú budú milovať. Lebo nie je nič lepšie ak robíte to, čo milujete a ešte za to dostanete aj zaplatené. Taktiež si myslím, že workshop bude mať význam aj pre tých, ktorí ešte nevedia, ktorým smerom sa chcú uberať a chcú byť v živote úspešní. Možno práve tento workshop im dá nápad a ukáže ten správny smer. Je to fakt skvelý projekt :-)Tak smelo do toho, nebudete ľutovať! Môže Vám to zmeniť život...
- Ing. Jana T., autorka víťazného projektu, Handmade by Suraya
Erasmus+ Atény 2015
Erasmus+ projekt s názvom „School Dropout & Children Labor“ bol o predčasnom opúšťaní školy a detskej práci, ktorý sa konal v Aténach. Zúčastnené krajiny tohto projektu boli Cyprus, Grécko, Slovensko, Taliansko, Turecko.
Basic aim of this project will be the sensitization of the young participants against the modern phenomenon of School Dropout and Child Labor which they grow rapidly inside the frame of the European economy crisis. The young participants will learn about the consequences of the premature school dropout and of the child labor into the childish composition, in which percentage is the human character affected and which are the „marks“ that they leave during the passing years. At the same time, through all these, we will bring into the light, the high values of education, the acquisition of knowledge as a power and independence for human beings and the „gates“ that they open widely for the mankind. The youngsters will function as multipliers of these messages inside their local communities, their school and university societies, inside their working areas and Social Medias, carrying the positive messages that they will gain from the program.
Hlavným cieľom projektu bolo zúčastniť sa mládežníckej výmeny, kde sme mali aktivity zamerané na tému projektu, ktorou bolo predčasné opúšťanie školy a detská práca. Táto téma mala veľmi blízko k problematike o ktorej som písal vo svojej diplomovej práci, čiže čo to som sa priučil a konzultoval s účastníkmi iných krajín. Vedľajším cieľom bol digitálny trip, teda práca spojená a cestovaním, kde som sa venoval vlastným projektom, tvorbe a spoznávaniu Atén.
Riešením projektu boli viaceré diskusie, či workshopy, kde sme mali možnosť s účastníkmi viacerých krajín načrtnúť rôzne možnosti a riešenia. Ak sa bavíme o riešení vedľajšieho cieľa, tak riešením bolo odísť preč zo SR pred štátnicami, aby som načerpal nové sily a pohľady na problematiku. O mne (Lukáš Franko) je všeobecne známe, že som rebel a že skoro vždy idem proti konvenciám a zaužívaným zvykom – môže to budiť dojem, že som bludná ovečka, no verte mi, nie som. Takže preto som sa rozhodol stráviť jeden silno učiaci sa štátnicový týždeň práve v Grécku – Aténach. Chcel som načerpať silu tréningom, ako to bolo v tej rozprávke Hurkules.
Dopad projektu bol viditeľný najmä vo vedľajšom cieli, konkrétne v podobe odporúčaní z mojej digitálnej púti, kde som sa vydal po stopách z dávnych čias, z čias mýtov a legiend, keď boli starí bohovia malicherní a krutí a zoslali na ľudstvo osud utrpenia – či o tom bol ten seriál Herkules, kde hral Kevin Sorbo?
…Opäť som si trošku uletel, nevadí,… jednoducho Atény majú svoje čaro (aj keď teraz je práve v tej štvrti, kde sme bývali samí utečenec, čo asi nie je po chuti každého) a oplatí sa ich vidieť, teda zažiť a užiť. Mesto ba priam dýcha históriou, je tam toho veľa čo sa oplatí pozrieť a skúsiť, a áno, medzi top-ky, ktoré musíte skúsiť patrí OUZO (tradičný alkoholický nápoj – našim slangom – uz(s)ko) a samozrejme tradičná PITA s caciky dresingom. Viac si môžete o tejto digitálnej púti prečítať v tomto článku.
- projekt Erasmus+ Atény 2015 bol okrem iného našou digitálnou cestou
- ciele projektu boli splnené, krajina a kultúra Atén spoznaná
- riešením projektu boli viaceré diskusie, či workshopy, kde sme mali možnosť s účastníkmi viacerých krajín otvorene diskutovať
- dopad projektu bol viditeľný najmä v podobe odporúčaní z mojej digitálnej cesty
Medzinárodný deň čokolády a ochutnávka čokolády
Čokoláda. Slovo, ktoré určite v každom z nás vyvoláva určitý druh emócií. Čokoláda podnecuje naše zmysly a už len pri pomyslení na čokoládu nám začnú tiecť slinky. Vyslovením tohto sladkého slovíčka sa v nás prebúdzajú rôzne chute a zväčša podvedome začneme myslieť na to, kde máme ukryté niečo „sladké“, či kde sme odložili ten dezert, ktorý sme dostali ako darček od návštevy.
V minulosti bola čokoláda využívaná pri rituáloch a mohli si ju dovoliť len panovníci, šľachtici a bojovníci. Dnes sme v 21. storočí, kde si čokoládu môžeme kúpiť snáď v každom potravinovom obchode. Tu však narážame na problém, že nie každá čokoláda je kvalitná.
Cieľom tohto projektu bolo zorganizovať propagačnú akciu, ktorá bola zameraná na ochutnávku exkluzívnych čokolád z celého sveta vo forme horúcej čokolády, či lámanej.
Zaujímavosťou tohto podujatia bolo to, že sa konalo počas medzinárodného dňa čokolády. Zároveň bolo cieľom vzbudiť povedomie o novej firme a značke v okolí, ktorá sa zaoberá výrobou čokolády a rôznych čokoládových výrobkov.
Dnes sme v 21. storočí, kde si čokoládu môžeme kúpiť snáď v každom potravinovom obchode. Tu však narážame na problém, že nie každá čokoláda kvalitná. Smutnou realitou je fakt, že drvivá väčšina čokolád na našom trhu je tvorená palmovými olejmi a od kvalitnej, teda pravej čokolády to má veľmi ďaleko. A to nehovoriac o horúcej čokoláde, na ktorej si pochutnávame počas chladnejších mesiacov.
Preto sa partia mladých ľudí z Humenného rozhodla, že chce na Slovenský trh prinášať kvalitné, ručne vyrábané čokoládové výrobky bez palmového oleja a v prvotriednej kvalite pod vlastnou značkou.
Riešením bolo urobiť osvetu kvalitnej čokolády a propagovať novú firmu, či značku čokolády a to formou ochutnávky horúcej čokolády v jednom z Humenských podnikov – v Palacinkárni u Priateľov.
Propagačná akcia zameraná na osvetu kvalitnej čokolády a novej značky čokoládových výrobkov formou ochutnávky počas medzinárodného dňa čokolády mala medzi ľuďmi a milovníkmi horúcej čokolády značný úspech.
Podarilo sa nám splniť cieľ a pripraviť zážitok pre človeka, ktorý chce ochutnať kvalitnú čokoláda z rôznych kútov sveta. Taktiež sa ľudia začali zaujímať o nového hráča na trhu s čokoládovými výrobkami, teda vzbudili sme povedomie o novej značke, ktorá príde čoskoro na trh.
- medzinárodný deň čokolády sme strávili tak ako sa patrí – ochutnávkou exkluzívnych čokolád
- cieľom projektu bolo pripraviť a zorganizovať propagačnú akciu zameranú na kvalitnú čokoládu a čokoládové výrobky
- riešením projektu bola jednodňová ochutnávka horúcej, či lámanej čokolády v miestnej Palacinkárni u Priateľov
- podarilo sa nám vzbudiť povedomie o kvalitnej čokoláde a novej značke čokolády na trhu
Získaj svoj chodičák
Projekt PRAKTIK (skratka slov Praktické zručnosti cez neformálne vzdelávanie v práci s mládežou) je národným projektom, ktorý realizuje IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže a je spolufinancovaný z Európskeho sociálneho fondu. Pointou tohto projektu je potreba lepšej prípravy mládeže na prechod zo školy do zamestnania, posilnenie sociálnej inklúzie a rovnosti príležitosti na trhu práce a rozvinutie kompetencií pracovníkov s mládežou. Ich úloha je vo vzdelávaní a výchove mládeže nezastupiteľná.
My sme sa tohto projektu zúčastnili v rámci témy „Envirozážitok“, kde sme absolvovali tzv. štartér projektu, čo bolo viacdňové školenie v Banskej Bystrici. Po absolvovaní tohto vstupného vzdelávacieho programu Štartér účastníci budú schopní získavať a analyzovať informácie o cieľovej skupine vzdelávania; stanoviť ciele školenia či vzdelávacieho programu; vypracovať vlastnú prípravu programu pre mládež a zrealizovať jeho časť a budú schopní použiť vhodné metódy výučby. Taktiež dokážu charakterizovať formálne, neformálne a informálne vzdelávanie; budú poznať výhody tímovej spolupráce a dokážu použiť vhodný motivačný faktor na motiváciu účastníkov programu.
Cieľom projektu PRAKTIK na nami zúčastnenom školení s názvom „Štartér“ bolo vyškoliť sa v oblasti zážitkových aktivít a pripraviť 4-hodinový program pre skupinu 30 detí z ročníkov 5-9 ZŠ.
Riešením bola praktická ukážka toho, čo sme sa naučili, teda mali sme pripraviť a zorganizovať zážitkové dopoludnie pre deti. Téma bola „Získaj svoj chodičák“, kde ako už z názvu vyplýva, pozornosť bola venovaná dopravnému ihrisku a pravidlám cestnej premávky zameranej na chodcov a cyklistov.
Po absolvovaní tohto vstupného vzdelávacieho programu Štartér účastníci budú schopní získavať a analyzovať informácie o cieľovej skupine vzdelávania; stanoviť ciele školenia či vzdelávacieho programu; vypracovať vlastnú prípravu programu pre mládež a zrealizovať jeho časť a budú schopní použiť vhodné metódy výučby. Taktiež dokážu charakterizovať formálne, neformálne a informálne vzdelávanie; budú poznať výhody tímovej spolupráce a dokážu použiť vhodný motivačný faktor na motiváciu účastníkov programu.
- zúčastnili sme sa vzdelávacieho programu Štartér, kde sme sa učili praxou
- naučili sme sa vypracovať vlastnú prípravu programu pre mládež
- úspešne sme pripravili a zorganizovali zážitkové dopoludnie pre deti a mládež
- dopad tohto vzdelávacieho programu bol viditeľný praktickou „skúškou“ formou zážitkového programu pre deti a mládež s názvom „Získaj svoj chodičák“
Bystrická Hodinka.sk
Projekt Bystrická hodinka je jedinečným súborom pravidelných stretnutí fanúšikov histórie, aj ľudí, ktorí sa chcú dozvedieť o Banskej Bystrici niečo nové. V rámci pravidelných stretnutí sa konajú prednášky a diskusie historikov, pedagógov, vydavateľov alebo fanúšikov histórie, ktorí vedia o téme viac, ako my ostatní. Organizátormi projektu sú MAOi Inštitút pre Digitálnych Nomádov (MAOi Inštitút) a Banskobystrický okrášľovací spolok (BBOS).
Hlavným cieľom projektu je informovať verejnosť o zaujímavých témach týkajúcich sa histórie a kultúry Banskej Bystrice, a to v spolupráci s renomovanými odborníkmi.
Prednášky sú pre verejnosť bezplatné a účelovo smerované do priestorov kaviarne, resp. baru, aby si naši hostia mohli užiť Bystrickú hodinku pri chutnej káve alebo aj pri niečom odvážnejšom. Bežná forma prednášok vo veľkých prednáškových miestnostiach môže veľakrát vďaka svojej formálnosti ľudí odradiť od účasti, preto sme volili inú formu, ktorú považujeme za viac prijateľnú pre širokú verejnosť.
Projekt Bystrická hodinka sa teší veľkej obľúbenosti medzi obyvateľmi Banskej Bystrice o čom svedčí množstvo komentárov, či ohlasov. Stačí, ak si pozriete stránku www.bystrickahodinka.sk a navštívite archív, kde nájdete články o tom ako sa Bystrická hodinka teší obľúbenosti medzi verejnosťou, ako aj médiami.
- projekt Bystrická hodinka sa teší veľkej obľúbenosti medzi obyvateľmi Banskej Bystrice
- chceme vytvoriť príjemnú uvoľnenú atmosféru, teda nejedná sa len o samotné prednášky
- chceme docieliť, aby ľudia zažili raz do mesiaca pekný kultúrny večer so svojimi priateľmi a dozvedeli sa pritom niečo nové
- chceme na podujatie prilákať aj mladých ľudí, preto každý mesiac ozvláštnime večer špeciálnym prekvapením
Počas dnešného historického podujatie zvaného Bystrická Hodinka sa mi páčila celá prednáška, teda tým chcem povedať že sa mi páčila téma, pútavý spád, adekvátne tempo výkladu a v neposlednom rade aj zaujímavé fakty.
- Daniel Búlik